Zoals bijna alle Italiaanse carrosserieontwerpers heeft ook de Turijnse koetswerkkoning Francis Lombardi een Fiat onder artistieke handen genomen.

Hij gebruikte het onderstel van de befaamde Fiat 850 Special om er een sportwagen mee te bouwen, waar men netjes U tegen kan zeggen. Iedereen die de foto’s bekijkt, zal dat volmondig moeten toegeven. Wanneer we de vreemd gevormde portieren openklappen, lijkt het net een vliegtuigje dat op het punt staat het luchtruim te kiezen. Maar er is meer dan die twee portieren, die dit model zijn uitzonderlijke charme geven. In de carrosserie heeft Lombardi een hele serie materialen verwerkt. Hij houdt van afwisseling. De deuren, bagageklep en achterkant zijn van polyester, de motorklep van aluminium, terwijl de rest van de carrosserie uit 0,9 mm plaatstaal is gefabriceerd. De velgen zijn van magnesium en maken het geheel nog mooier.

Een nadeel van de ver doorgevoerde stroomlijn is dat er een minimum aan ruimte overblijft voor bagage. Goed, er gaat een reservewiel in en dan kan er nog net een handtasje bij, maar meer niet. Het interieur zélf biedt zeker voor een sportwagen enorm veel ruimte. De inzittenden liggen wel zeer comfortabel in de lage kuipstoeltjes. Het eerste wat opvalt in de fraaie cockpit is het bijzonder kleine, met leer beklede stuurwieltje. Het heeft een middellijn van nog geen 30 cm! Rechts van het stuur zijn in een vierkant instrumentenpaneel de diverse metertjes en klokken zijn aangebracht. We zien daar o.a. een toerenteller (géén rode streep bij de 7000 t/m) en een knopje voor de elektrisch bediende, uitklapbare koplampen. Want die heeft de Lombardi, al zou je wanneer die zijn ingeklapt, gemakkelijk de twee nogal laag geplaatste stads- en tevens knipperlichten voor de hoofdverlichting kunnen aanzien.

Deze sportieveling is bijzonder goed in de juiste koers te houden. En dat is geen wonder als we bedenken dat het onderstel direct van de 850 Special-bochtenklever werd overgenomen.. Het enige niet-sportieven aan de wagen is de vering, die daarom lekker comfortabel is. Het juweeltje wordt aangedreven door de alom bekende, maar ietwat gewijzigde Fiat 124-motor, die de betrekkelijk lichte wagen behoorlijk fel de weg opstuwt. De acceleratie is dan ook niet misselijk: van 0-80 km/u in 9,8 seconde, met een nog niet geheel ingereden motor! Dat is sneller dan de Racer van Bertone en even snel als de Matra M 530.

Wanneer we tenslotte de prijs even bekijken, dan krijgen we met de Lombardi toch wel erg veel auto voor ons (f 14.650), hoewel er in deze prijsklasse enkele geduchte concurrenten huizen: o.a. de Triumph GT6 MKII en de Lancia Fulvia Rallye 1.3 Coupé.

Technische gegevens

Vloeistofgekoelde 4-cilinder, 4-takt lijnmotor, achter gemonteerd
Aandrijving op de achterwielen
Boring en slag 75,5 x 71,5 mm
Cilinderinhoud 1298 cc
Compressieverhouding 75 DIN-pk bij 6000 t/m
Volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak
Zelfdragende carrosserie
Lengte 3610 mm
Breedte 1495 mm
Hoogte 1100 mm
Draaicirkel 9 m
Rijklaar gewicht 670 kg
Bandenmaat 155 x 13
Dynamo gelijkstroom
Inhoud brandstoftank 25 l
Batterij 12 V
Trommelremmen achter
Schijfremmen voor
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie 0-50 km/u 4,7 sec
0-80 km/u 9,8 sec
0-100 km/u 16,0 sec

Bron: Pep, november 1970
Auteur: Teus Verweij

scanScan