Sinds jaar en dag bewijzen Italiaanse carrossiers de rest van de wereld, dat autovormgeving een Romaanse specialiteit is, die in het buitenland slecht wordt nagevolgd en vrijwel nooit in oorspronkelijkheid wordt geëvenaard.

En wanneer zo'n Italiaanse koetswerksculptuur bovendien wordt bevlogen door de drang om een reeds bijzonder fraai product naar eigen inzichten te vermooien, kan er wel eens een schepping ontstaan die het oorspronkelijke uitgangspunt qua lijn en vorm ruimschoots in de schaduw stelt. Er mag hier en daar een kleine onvolmaaktheid aan kleven, soms ook zijn de gewenste bollingen en krommingen productietechnisch erg lastig te verwerken, maar de specials die deze carrossiers bij wijze van vingeroefening af en toe vervaardigen, bezitten vrijwel altijd een kwaliteit die het standaardproduct niet kent.

Zo'n bijzondere auto, die bij wijze van uitzondering nu eens in behoorlijke aantallen wordt geproduceerd, is de Lombardi 850 Grand Prix, een mini GT op basis van de toch al niet onopvallende Fiat 850 Coupé. In tegenstelling tot een aantal andere Italiaanse fabrikaten op overeenkomstige grondslag heeft deze Lombardi een succesvolle stap over de grenzen van zijn geboorteland gedaan, zodat hij sinds kort bij voorbeeld ook in ons land te koop is. Dit geschiedt via de bemiddeling van de Haagse importeur Garage Gruno, die tot voor kort het merk Matra vertegenwoordigde, maar door de recente Simca - nu Chrysler - acties plotseling met lege handen kwam te staan. In het merk Lombardi heeft deze firma zonder twijfel een exclusief product gevonden; de kleine volksoplopen die zich gedurende AUTOVISIE's testperiode rondom de felrode, agressief uitziende 850 Grand Prix vormden, mogen daar het bewijs voor leveren.

En niet alleen om te zien is de Grand Prix een zeer opmerkelijk wagentje, ook het rijden in deze tweezitter met zijn formulewagenstuurtje zijn renwagenrijpositie en schoenlepel-instap is een belevenis van de eerste orde. De wegligging is bij voorbeeld is voortreffelijk dank zij brede banden op 5,5 inch velgen en een gewicht dat 60 kilo onder dat van de Fiat Coupé blijft. Weliswaar is de auto in de zéér veraf liggende grensbereikend ietwat grillig - en vereist dan een razendsnelle, vooral niet overdreven correctie - maar ook een slipbaantest  toonde aan dat deze peuterige GT stuurt zoals zijn uiterlijk dat belooft. Ietwat spijtig is het, dat de 850 Grand Prix wordt aangedreven door een motor die afkomstig is uit de Fiat 850 Spécial, hetgeen betekent dat hij over wat minder pk's beschikt dan de Fiat 850 Coupé. Daardoor is de het wagentje wat minder pittig dan hij zou behoren te wezen, al zorgen de gunstige carrosserievorm en het geringe gewicht ervoor dat de acceleratie nauwelijks minder is en de topsnelheid zelfs enkele kilometers méér bedraagt.

Wie door de charme van dit hoogst opmerkelijke wagentje betoverd mocht worden, moet wel bedenken dat hij met zijn prijs van bijna twaalf mille zo'n kleine 5000 gulden duurder is dan het Fiat-produkt, veel duurder ook dan de Bertone Racer, dat de zit in de als "anatomisch" aangeprezen stoeltjes tamelijk ongemakkelijk is, dat het begrip bagageruimte nauwelijks bestaat, dat het uitzicht naar buiten hoogst matig is en dat bij voorbeeld haastig sturen de vingerknokkels zeer onzacht in aanraking kan brengen met de sterk hellende vooruit. Aan de andere kant is de bezitter van een dergelijke auto verzekerd van een storingvrij (=standaard-Fiat) mechaniek, voortreffelijke rijprestaties, unieke foefjes als elektrisch opklappende koplampen en een exclusieve verschijning die zijn gelijke nauwelijks kent.

Technische gegevens:

- motor: 843 cc 43 pk / 6400 omwentelingen
- topsnelheid: 153 km/u
- acceleratie 0-80: 10,8 sec., 0-100 16,6 sec
- gewicht: 660 kg
- prijs: f 11.875,-
Importeur: Garage Gruno NV, Stationsweg, Den Haag

Bron: AutoVisie 30-10-1970