Italië kan er wat van. En met Italië bedoelen we de Italiaanse carrosseriebouwers. En dat ze er wat van kunnen, bewijst de speciale zaal op de show van Turijn, die volgepropt staat van variaties op bekende thema's.

Voorbeelden: Bertone creaties op b.v. de Jaguar, Michelotti op de Daf Coupé, Frua op de BMW, Zagato op de Rover. Maar bijna al deze meesters met de pen hebben minstens een keer een Fiat model onder handen genomen. Zo ook Lombardi, die weliswaar van de Fiat 850 Sport Coupé niets heel liet en een geheel eigen model  heeft gestileerd, maar die toch vele componenten van de Fiat 850 Spécial in de zojuist in Nederland geïntroduceerde Lombardi Grand Prix heeft verwerkt.

Het is een bijzonder attractief sportwagentje geworden, dat ons in de paar uur dat we hem even aan de tand konden voelen, veel rijgenot heeft opgeleverd. Alhoewel het testexemplaar nog slechts 600 km op de teller had en daarom beslist niet "los" was, stuwde de 850 Spécial motor (de oude Coupé motor 52 SAE-pk bij 6400 t/m) de betrekkelijk lichte wagen zeer fors de weg op. We hebben even de chronometer er bij gehouden: 0-50 (op de teller) in 4,7 sec., 0-80 in 9,8 sec. en 0-100 in 16 sec. Alhoewel dit voor een nog niet ingereden motor leuke prestaties zijn, zagen we eigenlijk liever de nieuwe 903 cc-motor van de Fiat Sport Coupé in deze zeer sportieve auto. De wagen kan het best hebben: de wegligging is in samenwerking met het uiterst directe stuurgedrag zeer sympathiek. De lichte neiging tot overstuur (motor achterin) is voor velen een gemakkelijke, soms welkome eigenschap. Het onderstel, vrijwel direct van de Fiat 850 Spécial overgenomen, verzorgt een stugheid die een goede wegligging garandeert, maar verzorgt tevens een redelijk comfortabele vering (zeker t.o.v. diverse sportwagens). Geen springerige auto dus, alhoewel de lange lage kuipstoelen (of ligplaatsen) dat best aan zouden kunnen. Rechts van het zeer kleine lederen stuurwiel (ca 29 cm middellijn) zit een vierkante console (evenals het dashboard helaas niet bekleed met schokabsorberend materiaal), waarop o.a. een toerenteller (geen rode streep tot 7000 t/m), temperatuurmeter en een knopje voor de elektrisch bediende, uitklapbare koplampen.

Francis Lombardi heeft diverse materialen in de carrosserie van de Grand Prix verwerkt: de deuren, bagagekap (alleen ruimte voor de reserveband) en de achterkant (hek) zijn van polyester, de motorklep is van aluminium terwijl de rest van de carrosserie van 0,9 mm plaatstaal is.

Topsnelheid (fabrieksopgave): 160 km/u.
Prijs: f 10.500,-
Importeur: Francois de Feyfer, Axel

Bron: AutoRevue 11-1968